
nsfertra04 / /  2 0 0 9

00



II

Between January 2007 and May 2008, due to old 
age or sickness, among other reasons, quite a few 
journalists representative of what in the last century 
was considered quality journalism died: journalism 
that has not only honoured a profession necessary 
for the development and consolidation of democracy 
and freedoms, but which has also contributed, as 
the brilliant journalist Jean Daniel believes it should, 
to exposing everything that the authorities virtually 
always try to hide or, at least, divert attention  
from. Probably for this reason, this profession is  
“the best in the world”, in the words of Gabriel 
García Márquez, or “the most interesting”, after 
literature, according to Mario Vargas Llosa.

I would like to remember half a dozen journalists, in some 
ways paradigmatic, of all those who passed away in those eighteen 
months. I shall begin with Ryszard Kapuscinski, the Polish reporter 
who died in Warsaw on January 23rd 2007, aged 75, an exemplary 

From quality 
journalism  
to speculative 
journalism

Josep Lluís Gómez Mompart

Face II (Rostre II), Jaume Plensa (2008). Mixed media and collage on paper, 220 x 200 cm



52/53 II From quality journalism to speculative journalism Josep Lluís Gómez Mompart

communicator who has bequeathed an 
entire philosophy of being to a group 
at times rather sceptical and at others 
cynical: “in order to be a journalist you 
have to be a good person” or “cynics are 
no use at this profession”, he would say 
repeatedly. Perhaps for this reason, the 
new mayor of London, Boris Johnson, 
who was a despicable journalist (a 
cheat)1 was able to become a smart 
politician, just like Berlusconi, who has 
persecuted the good Italian journalists 

that have dared to denounce his continual corruption and prevarication.

Kapuscinski was fascinated by journalism and by its possibilities of learning about the 
world, particularly that of the dispossessed. He, who had begun working in the National 
News Agency of a Poland with the iron censorship of a totalitarian regime, was able to 
sidestep it like other good professionals who have to work with self-censorship and/or  
the heavy pressure of democratic states. After a first period in India and China in the 
early nineteen fifties, in 1959 he moved to Africa as the agency’s correspondent, where 
he stayed until 1981, travelling continually to Asia and Latin America. Up to his death he 
devoted himself to writing important articles and extraordinary works of journalism in  
book format, like The Emperor, Imperium or The shadow of the sun.

On February 4th 2007, one of the most troublesome journalists for Austrian politicians 
died of a heart attack in Vienna, aged 61: Alfred Worm. In a country governed by 
spurious alliances, Worm investigated the scandals of corruption and hypocrisy, like  
for example the exposure in 1980 of the major financial fraud in the construction of  
the principal AKH hospital in Vienna. His struggle against financial and political 
corruption was rewarded by recognition as the best journalist of 2006. 

New Zealander Kate Webb, a pioneering Vietnam war correspondent, died of cancer on 
May 14th 2007 in Sydney, at the age of 64. She was very brave as a war reporter and had 
a special gift for words, as the journalist Peter Arnett, a Pulitzer Prize winner for his 
reports on Vietnam, remembered. In 1967 she travelled under her own steam to Saigon 
and after a few months she was hired by the UPI agency as a permanent correspondent 
for the quality of her work, such as the stories revealing the involvement of South  
Vietnamese officers in the black market. 

Kate Webb was kidnapped and held for 23 days in Cambodia by North Vietnamese troops 
and was initially given up for dead. Despite thirst, hunger, infections and the terrible 
interrogations, when freed she declared that she had been treated courteously; she got 

■	 1  Alexander Boris de Pfeffel Johnson (1964). Despite his refined education at Eton and 
Oxford, in 1987 he was sacked by The Times for faking some quotes by his godfather when 
he was a trainee editor. He then went to the right-wing newspaper The Daily Telegraph, 
where he ended up as a columnist, and in 1999 he left that paper and went off to edit the 
centre-right magazine The Spectator, which he left in 2005 to devote himself to politics, 
and to appear on humorous television programmes thanks to his razor-sharp tongue.

Kapuscinski was 
fascinated by journalism 
and by its possibilities  
of learning about the 
world, particularly that  
of the dispossessed



II53

malaria and risked her life on many occasions. In 2001 she retired as associate manager  
of AFP in Jakarta, a post she had held since 1985, because she considered herself “too old 
to report from the front line” —the only kind of reporting she liked doing. She did not see 
herself at all as a tough person, but rather vulnerable, and contrary to what people think, 
she said, being weak had been the key to survival in such difficult circumstances. 

The founder of the alternative magazine Actuel and the free radio station Radio Nova, 
Jean-François Bizot, born in Paris into an upper middle-class family, died on October 
8th 2007, aged 63, from cancer. In 1970, after working on the weekly L’Express, along 
with friends —among them the noted French politician Bernard Kouchner, co-founder 
of Médecins Sans Frontières and Médecins du Monde— he founded the monthly 
underground magazine Actuel, producing long, excellent reports. This magazine, a 
countercultural icon in France, which at one point was selling 400,000 copies, was intended, 
in Bizot’s words, “to surprise, to comprehend, and above all not to preach” in relation  
to the new social movements and the alternative groups (of gender, sexual orientation, 
music… ), the ways of life in the communes, black culture in the USA or ecology.

One of the most outstanding critical voices in Italian journalism, Enzo Biagi, who in 
2002 when he was dismissed from the rai became the symbol of Berlusconi’s repression 
in the media, died on November 6th 2007 in Milan, aged 87. His professionally honest 
approach brought him problems with several media organizations. After being a member 
of the Partisan Resistance in the Second World War he began working on the Bologna 
newspaper Il Resto del Carlino and lost his job in 1951 for signing a manifesto against 
the atomic bomb. In 1960 he was fired from the weekly Epoca for severely criticising the 
government of the ultra right-winger Tambroni, and three years later Saragat, the future 
president of the Italian Republic, dismissed him as director of the rai’s television news, 
accusing him of being a “communist”, although he always defined himself as “a socialist 
without a party”. He then worked on the newspapers La Stampa, La Repubblica, Il Corriere 
della Sera and the weekly Panorama, but it was during the nineties that some 
memorable rai programmes, such as Il Fatto, made him very popular with viewers.

Finally, on April 2nd 2008, at the age of 92, Sir Geoffrey Cox died, a renowned journalist  
—he was a reporter on the Spanish Civil War for the liberal anti-Francoist newspaper News 
Chronicle— who shook up television news with News at Ten on the British channel ITV. Cox, 
who had been a correspondent in different European countries, became one of the pioneers 
of television news when, in 1967, he introduced the first half-hour news programme for a 
mass audience, at ten o’clock at night, a programme that was virtually a national institution 
for 32 years. By giving pride of place to images live from the scene of the events, instead  
of the anodyne news bulletins that had been produced up to then, this journalist, born in  
New Zealand and educated at Oxford, was the forerunner of modern television.

THE END OF THE DOYENS AND THE SUPREMACY OF THE SHARKS

Is the death of all these great journalists, and those of many others perhaps less well 
known, a symptom of the end of an era of the most brilliant and socially most useful 
journalism? Can quality journalism, which has given democracy and progress so many 
good things, reproduce itself if the (good) professional masters are dying off?  



54/55

Even though the new generations of journalists are usually better trained and more 
prepared (because not only have they studied the subject specifically at university, they 
have often done an M. A. and speak a couple of foreign languages), they are finding 
fewer and fewer veterans in newspaper offices of the kind that, besides training them in 
good journalistic practice, can guide them in critical, rigorous and important journalism, 
showing themselves to be a model of conduct, with high professional standards and 
independent, not servile, attitudes towards the public and private powers. 

Without doubt, the lack of living doyens close to young journalists is worrying, in 
a profession increasingly mimetic, less interested in history —often not even their 
own— and more “immediatist” and spectacular due to the influence of stories closer to 
infotainment or tabloidism (journalism, sensationalist or not, that invents stories and lies 
unscrupulously). Even more so, when the oligo-politicisation of the media and a continual 
replacement of traditional press bosses by managers and executives of huge multi-media 
groups prevails: the ownership of journalistic companies belongs less and less to families 
or entrepreneurs in love with the news business, but has passed into the hands of above all 
speculative capitalist companies, coming from industries far removed from information. 
They need to control this information in order to pursue their global business interests, 
whether weapons, energy, property, transgenic crops or laundering dirty money. 

A couple of examples, on either side of the Atlantic, exemplify the repercussions  
of this new media ecosystem. 

In November 2007 the staff of the prestigious German weekly Der Spiegel forced 
Stefan Aust, its editor for thirteen years, to leave. Even though under his editorship the 
magazine had maintained good results, reinforced its prestige even more and its presence 
on television and Internet had been consolidated, the journalists of Der Spiegel, owners 
of 50.5% of the shares, dismissed him alleging that they wanted to win back younger 
readers, through good fresh ideas that they thought Aust was unable to come up with.  

Der Spiegel, founded on January 4th 
1947 and which at times has sold over 
a million copies, has been a landmark 
of quality and investigative journalism 
in Germany, with the exposure of 
political corruption and various 
scandals, like the case of the illegal 
financing of parties known as  
the “Flick affair”.

Then there is Marcus Brauchli, editor 
of the important financial newspaper 
The Wall Street Journal, who was 
forced to resign in April 2008, four 
months after the paper was bought by 
magnate Rupert Murdoch. Murdoch’s 
media giant News Corporation  
(175 press mastheads) took control 
of Dow Jones —the company that 
publishes the financial newspaper—

The ownership of 
journalistic companies 
has passed into the hands 
of above all speculative 
capitalist companies […] 
in order to pursue their 
global business interests, 
whether weapons, energy, 
property, transgenic crops 
or laundering dirty money

II From quality journalism to speculative journalism Josep Lluís Gómez Mompart



II55

for 5.2 billion dollars. The resignation of Brauchli, 
a man very influential in the American press, given 
that The Wall Street Journal is the second biggest-
selling paper in the USA after USA Today, came 
when he had not yet been in the job for a year, 
having taken over from previous editor Paul Steiger. 
Both had kept up the journalistic quality and 
independence, but Rupert Murdoch  
had already made it known that he wanted to 
turn The Wall Street Journal into a lighter paper 
with more political information to compete with 
The New York Times, among others. A few months 
before, the powerful Tribune group —publishing 
among many other newspapers The Chicago 
Tribune and The Los Angeles Times— had been 
sold to property magnate Sam Zell. 

The personalities of some of this century’s new 
press sharks recall those of a century ago, like the 
architect of tabloid journalism William Randolph 
Hearst, outstandingly portrayed in Orson Welles’ 
superb film Citizen Kane (1941). That legend could 
now compare with the case of Conrad Black, the 
Canadian magnate who in the nineteen eighties  
and nineties was admired for controlling, through 
the Hollinger group, 500 newspaper mastheads 
from Toronto to Jerusalem. Lord Black, who 
idolised the former British prime minister Margaret 
Thatcher, was charged and found guilty in July 
2007 of three serious counts of fraud, sentenced to 
35 years in jail and fined one million dollars, when 
it was found that he had created a financial scam 
to illegally get his hands on shareholders’ money 
when newspapers in the group were wound up.

INFORMATION, SPECULATIVE MERCHANDISE 

These, like so many other transactions in the 
media, suggest that for some magnates —who no 
longer have anything of the honourable term “press 
barons” about them, as they were described in 19th 
century England— information, in this information 
society, is simply raw material for the wholesale 
business of speculation. If information has become 
speculative material for many of the media 
emperors, this would explain the course that much 



56/57

of journalism has taken, even emblematic names. If this hypothesis, quite plausible, is 
confirmed, one could talk of speculative journalism, just as at other times in the history of 
journalism expressions have been coined like “interpretative journalism”, “sensationalist 
journalism”, “quality journalism” or “tabloid journalism”.

Here, “speculative journalism” would be the superior, prophetic phase of the “tabloid 
journalism” new on the scene, but linked to quite prestigious media bodies, paradoxically not 
populist but relatively elitist, whose nature is above all that of an economic-cum-financial 
template based on speculation; namely, moving assets (news) around without paying too 
much attention to the significant core of the meaning of the news, understanding it as an 
intangible asset with exchange value once its useful value has been cancelled out.

It is difficult to think that any of these media sharks might care about information in 
the profound sense that legitimates the job of the journalist. On the contrary, what 
seems to emerge from their operating methods and their buying and selling strategies 
—and consequently, from the repercussions that this maelstrom has for journalism and 
journalists— is that the intangible asset which makes exchange possible is the symbolic 
prestige or the name of the masthead. The gradual denaturalisation of the type of 
journalism is the way of voiding of meaning and content the reporting that up to then 
had been done, often justified by new readers, new fashions and new topics. In a word, 
nearly always lighter, more striking, more fun, more surprising, more colourful,  
more agile… in short, more trivial.

After years of a degree of success —though with several crises— of the radical left-leaning 
French newspaper Libération, launched in 1973 and founded, among others, by Jean-Paul 
Sartre and Michel Foucault, in 2006 the historic editor Serge July handed over to a 
former reporter on the same paper, Laurent Joffrin. Recapitalisation, with 15 million 
euro designed to get it out of the latest financial crisis, paradoxically meant opening the 
door —in the newspaper born of the events in Paris in May 1968— to magnate Edmond 
de Rothschild. Although this multi-millionaire declared that he would not change the 
editorial line, he demanded the following: the resignation of the editor, who had been 
the soul of the paper, responsible for enormous growth during the Mitterand years, and 
a change of design, full colour and more dynamic. The new design —which was aimed 
at making Libération “more seductive, clearer, more optimistic, more open and more 
humble”— includes novelties like the so-called “Contre-journal”, which gathers bloggers’ 
opinions, or a “making of” section explaining the secrets of the day’s edition, and  
also the imposition of shorter articles and more pictures.

ONE WAY OR ANOTHER SECTARIANISM PREVAILS 

The other strategy that prevails as a marketing formula comes from the logic of the 
television audiences: give the public what a certain majority wants, not very demanding 
and critical, which seems to want to amuse itself to death (in the words of Neil Postman) 
or which manifests consumeristic mass hedonism (as Pier Paolo Passolini put it) and 
which, at times, will read one paper or another, free or paid for, as long as it is not too 
boring, too complex, too political or too cultural. This transferral of audiovisual fashions 
to the written press (paper or digital) is based on the fallacy that information has to be 

II From quality journalism to speculative journalism Josep Lluís Gómez Mompart



II57

guided according to what the readers want to read, adapting the social reality to a media 
one that does not clash with the beliefs (strong or stereotyped) of readers of a certain 
ideology or sensibility. The model of the American Fox TV channel, with its sectarian 
journalism, would be the best example on the other side of the Atlantic, just as a  
well-known radio station or a Madrid newspaper would be quite representative in Spain. 

In line with this tendency, 
a couple of monotheistic 
religions strive and devote lots 
of money to own or strengthen 
media organs of an orthodox 
spiritual observance. This is 
so with the new Mohamed 
VI television channel of the 
Holy Qu’ran, created in June 
2006 in Morocco with the 
aim of training imams in the 
mosques, as Koranic radio 
had done previously. As it is 
with the project to create a 
worldwide network of Catholic 
television stations, resulting 
from the First Catholic 
Television Stations Conference 
held in Madrid in October 
2006. Six months later it was 
made known that the Catholic Church was preparing a sort of papal CNN, multi-channel 
(TV, Internet, mobile telephones) in six languages and aimed at a potential audience of 
twenty million. It was named H

2
O to symbolise “purification, salvation and vitality” and 

presented as being independent of the Vatican, but with “the demands of Catholics about 
the information the Church gives to the world”.

A hundred years after the reactionary campaigns of the “good” Catholic press that, besides 
persecuting the plural and democratic European press by all means possible (assemblies, 
conferences, brief treatises, preaching, demonstrations, instructions in the confession 
boxes, threats of excommunication, etc.), created a powerful media network to counteract 
it, the Catholic hierarchy is now not only infiltrated in and possesses many media outlets 
around the world (similar to the Jewish lobbies), it also wants to have its mega-TV 
channel urbi et orbe like the ones some of the evangelical Churches have.

Obviously, in the Muslim world, the possibilities for good journalism are extremely limited, 
especially in the audiovisual media. And the great hope of a change in the media scene 
since the end of 1996, when the Al-Jazeera channel went on air, has received all kinds of 
pressure, from East to West, precisely for presenting the news rigorously2. Its independent, 
plural nature (the channel’s motto is “Opinion and Counter Opinion”, and its Arab 

The gradual denaturalisation 
of the type of journalism is the 
way of voiding of meaning and 
content the reporting, often 
justified by new readers, new 
fashions and new topics. In 
a word, nearly always lighter, 
more striking, more fun, more 
surprising, more colourful,  
more agile… in short, more trivial

■	 2  El-Nawawy, Mohammed and Adel Iskander, Al-Jazeera, The Story of the Network that is Rattling 
Governments and Redefining Modern Journalism, Cambridge, MA, Westview Press, 2003.



58 II 0000 000058/59

journalists share fifteen different 
nationalities and orientations) has 
been acknowledged by fifty million 
viewers in the Arab countries and, 
since November 15th 2006, by a 
billion viewers around the world 
thanks to its English-speaking 
international channel (AJI).

From time to time Al-Jazeera has 
been attacked in order to prevent 
it reporting. Pressure on the 
Emir of Qatar from the USA and 
the Arab regimes; the bombing 
of its studios in Kabul and Iraq, 
censorship in Tunisia, Algeria and 
Morocco, or the expulsion of its 
correspondents from different 
Arab capital cities. Channels have 
also been created to compete with 
it, like the BBC’s Arab channel, the 
American Al-Hurra or the Saudi  
Al-Arabiyya3. Since the early 
months of 2008, Al-Jazeera has 
been toning down its language and 
cutting some reports, besides the 
two habitual news taboos (Qatar 
and Saudi Arabia), probably as a 
result of the agreement between 
the twenty-two Information 
Ministers of the Arab League which, 
at a meeting in Cairo in February 
2008, took a firm stand against 
“certain satellite channels that have 
strayed from the right path”.

In this state of affairs it seems  
that power now lies not so  
much in information as in  
misinformation, as José  
Vidal-Beneyto explained  
very well a few years ago:



58 II59

Communication has become advertising; and political communication, propaganda.  
To make this conversion, it was necessary for information to become misinformation, i.e., 
that the knowledge and transmission of real events would not be possible, because the facts 
available referred to another reality, produced through falsification. Misinforming is not  
just informing wrongly or manipulating information; it is imposing certain information, 
making it impossible for any other to exist offering content different to one’s own. It is  
a process of gradual falsification that results in a radical falsehood4.

In the public sphere where the media operates and in its repercussions on public opinion 
it has often been accepted that power lay in information, but, as I have just pointed out, 
this has not been the case for quite some time. Therefore, the function of journalism is 
badly damaged, given that, as Bill Kovach and Tom Rosenstiel, two renowned American 
journalists and current events analysts, explain, “the main purpose of journalism is to give 
the people the information they need to be free and capable of governing themselves”5. 
Lately this information malady has got worse, because increasingly “journalism without 
information”6 is the norm, as is demonstrated by an excellent study directed by sociologist 
Félix Ortega. Although the investigation refers to Spain, there can be no doubt that many 
of the ideas and the conclusions reached by these media analysts are habitual in world 
journalism: journalism from which the information —the description and explanation of 
facts and events— virtually disappears, to be replaced by all kinds of rumour, speculation, 
distortion, invention and concealment at the service of the self-reproduction of the media 
in order always to trap the receivers and, on occasions, with unspeakable aims.

Moreover, the loss of quality of the press is generalised, even in much of what has been 
considered as “quality press”. This was borne out by Alan Rusbridger, editor of the noted 
British newspaper The Guardian: “The serious newspapers are dumbing down. Today 
the trend is to produce a sort of journalism that trivialises reality”7. Two days before, 
the same journalist was talking about how front pages were now designed to attract the 
readers, and he gave two examples from the serious British press: the front page of  
The Times that —in the edition of September 27th 2007— gave two thirds of the space 
to the football manager José 
Mourinho and he assured that 
this would have been unthinkable 
twenty years before, and the  
front page of the prestigious  
The Independent that sought to 
attract attention with a story on 
the front page that had nothing  
to do with that day’s news8.

In this state of affairs it 
seems that power now lies 
not so much in information 
as in misinformation

■	 3  Lamloum, Olfa, Al-Jazira, espejo rebelde y ambiguo del mundo árabe, Hacer, Barcelona, 2006.
	 4  Vidal-Beneyto, José, “Las armas de falsedad masiva (i)”, El País, 03/04/2004, p. 4.
	 5  Kovach, Bill and Tom Rosenstiel, Los elementos del periodismo, Santillana, Madrid, 2003, p. 24.
	 6  Ortega, Félix (coord.), Periodismo sin información, Tecnos, Madrid, 2006.
	 7  Statements collected in El País, in a report by M. R. S. from Segovia.

“Los periódicos miran hacia Internet”, 30/09/2007, p. 43.
	 8  Rusbridger, Alan, editor of The Guardian interviewed by Walter Oppenheimer, El País’ London 

correspondent: "Nunca querremos ser triviales”, 28/09/2007, p. 50.



60/61

All this is the consequence —in the words of Vargas Llosa— of the process of tabloidism 
and sensationalism of the press today, “the cancer of the press, mostly in open societies”9. 
Previously, the Peruvian writer had remarked that one of the threats facing journalism is 
that it is becoming entertainment, and he added: “A lot of the media has lightened and 
dumbed down its content, as the only way of winning over or keeping readers. I think 
this is very dangerous. If journalism becomes mere entertainment, it abdicates”10. This 
deterioration, nevertheless, also derives from the conditions journalists have to work under, 
as Ignacio Sotelo points out: “the increasingly small editorial offices and the low salaries are 
reflected in the quality of the press, which, by losing credibility and interest, loses readers”11.

THE COLLATERAL DAMAGE OF DEVALUED JOURNALISM

Beyond technological changes, the result of the spread of the digital press via Internet 
and the proliferation of well-made free newspapers, the depreciation of the financial 
investment in journalism has for years been bringing about a severe re-structuring of the 
sector. And the newspaper owners, as if inspired by Robert E. Park’s “Natural History of 
the Newspaper” (1923), according to which the newspaper, rather than an institution is a 
living organism fighting to exist, to adapt, which seeks to raise sales figures by attracting 
attention: doing whatever is necessary in order to survive. In this doing and undoing, 
however, they forget that the press, information, is not simple merchandise: it is not just  
a social institution but a public asset necessary for social progress and for democracy.  
As a result, the bad use of information corrodes civic attitudes and degenerates social life.

In June 2007, the News Corporation group, owned by the Australian magnate Rupert 
Murdoch, announced the sacking of 90 journalists from his four British newspapers in 
order to reduce costs. This affected 6.5% of the staff of The Times, The Sunday Times, 
The News of the World and The Sun, which together employ almost 1,400 journalists. In 
February 2008 The New York Times, which employs 750 journalists, decided to cut its staff 
by a hundred, although the publishing company that owns the paper —which also owns 
the Boston Globe and the International Herald Tribune— made after-tax profits of 143 
million euro, despite a 4.7% drop in sales of its papers. And in April 2008, the Le Monde 
group announced that 85 out of 320 journalists would be leaving the editorial department 
of this French paper, which had already made staff cuts three years previously. To fight 
against this re-structuring, the workers at Le Monde went on strike for a few days, 
which prevented the paper from coming out. 

Perhaps the first notable professional opposition to these staff cutbacks on major 
newspapers in this century, without sufficient justification and hiding behind the crisis, 
was by Dean Baquet, editor of The Los Angeles Times. This respected intelligent journalist, 

■	 9  Vargas Llosa, Mario, “El cuarto poder”, 
El País, 04/05/2008, p. 33.

	 10  Highlighted in El País, with the sub-heading “Los retos 
de Vargas Llosa”, in the report by Lali Cambra, from Cape 

Town, “La difusión de periódicos en el mundo creció  
un 2,3% en 2006”, published in the edition of 05/06/2007.

	 11  Sotelo, Ignacio, “El desplome del cuarto 
poder”, El País, 02/11/2007, p. 10. 

	 12  Report by Carlos Rajo, from Los Angeles, in El País: 
“El director de Los Angeles Times, despedido por 
oponerse a un recorte de la plantilla”, 09/11/2006, p. 40.

	 13  Umberto Eco interviewed by Juan Cruz in El País Semanal, 
no. 1644, photograph by Jordi Socías: “El que se sienta 
totalmente feliz es un cretino”, 30/03/08, pp. 46 and 47.

II From quality journalism to speculative journalism Josep Lluís Gómez Mompart



II61

the winner of a Pulitzer Prize 
in his early days as a reporter, 
was fired in November 2006 as 
editor of the California paper 
for standing up to the cutting 
of a hundred full-time jobs and, 
moreover, going public with it. 
The managing director, who 
supported Baquet, was also 
fired some days later. Baquet 
expressed his outspoken views 
until the very last moment: 
standing on his desk, he bade farewell to his colleagues with these words: “You have  
the creativity, the intelligence, the courage and the will to take risks to continue to make 
the newspaper even better than it is now”12.

The risks of the drop in informative quality, for some of the principal reasons mentioned, 
besides information that at times is not information, but misinformation or triviality, 
implies serious problems that have also made the Italian linguist, literary critic, novelist 
and essayist Umberto Eco reflect on today’s “information and knowledge” society: 

The abundance of information about the present does not allow one to reflect on the  
past. […] The abundance of information about the present is a loss not a gain. […] One of 
today’s problems is the abundance of irrelevant information and the difficulty of selecting it 
[…] The newspapers have lots of pages, not much information. On the same topic there are 
four articles possibly saying the same… There exists the abundance of information, but also 
the abundance of the same information. […] We turn to Internet to read the most important 
news. The information in the newspapers will be increasingly irrelevant, amusement  
rather than information.13

In open progressive societies, informative-communicative wellbeing is essential for 
social development and the advance of deliberative democracy. Just as in the new 
society —of globalized economy and worldwide culture— it is absolutely necessary to 
go for innovation, in the sphere of journalism innovation has to mean the quality of the 
information. In order for this to be qualitatively interesting from a social point of view 
it has to be useful, relevant (not to be confused with boring), i.e., it has to help to explain 
our complex world. Moreover, the kind of journalism that seems to be gaining ground is 
not sufficiently inclined —notable exceptions aside— to the quality of the information 
(the selection of a few crucial issues treated glocally [globally and locally at the same 
time] with revealing pleasantness), but to a saturation of glamorous or coarse trivia, 
kindly inviting us to participate in almost puerile fashion: “comment on the news”, “send 
an SMS”, “vote for an issue”, “tell us your story”… All in all it seems that we enjoy playing 
more, participating to little effect, than demanding useful information that favours 
individual and collective knowledge, without realising too much that the quality  
of the information is by now a new public right II

In open progressive societies, 
informative-communicative 
wellbeing is essential for 
social development and 
the advance of deliberative 
democracy

Josep Lluis Gómez Mompart is professor 
of Journalism at the University of Valencia.




